Про автора

Вас вітає Стучинська Оксана Степанівна - вчитель математики та інформатики
Ленковецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів 
Шепетівської районної ради Хмельницької області

«Життя прожити – не поле перейти», – каже народна мудрість. В ньому змішано все: печалі і радощі, спокій і тривоги, зрада і любов, злети і падіння, питання і відповіді... 
Запитую себе: Хто я? Що залишу після себе? Залишиться моя рідна кровинка – дочка Ірина. Залишаться мої вишивки, в яких кольоровими нитками вплетені мої побажання для доньки. Плетиво затійливих візерунків гачком. Барвисті квітники у моєму вишневому саду… Залишаться сотні дітей, які стали моїми. Чому моїми? Що я зробила для того, щоб їх назвати своїми дітьми? Просто я – вчитель… 
Своє завдання вбачаю у словах педагога і священика Юліана Дзеровича: «Виховати треба дитину так, щоб їй, як одиниці, було добре на світі, щоб її світ не потоптав, не кривдив, не знищив, але, з іншого боку, щоб вона вміла серед суспільності жити, щоб уміла виректися своїх примх і забаганок. Вона мусить оббити роги свого егоїзму, обтесати канти себелюбства». 
А яким же повинен бути сучасний вчитель? Учитель тільки тоді вчитель, коли учні із задоволенням йдуть на його урок, коли вони знають, що чекає зустріч з новим, цікавим, незвичайним. Один із найпотужніших важелів у навчанні - це інтерес дитини. Тому необхідно використовувати всі можливості для «навчання із задоволенням». 
На мою думку, головна риса вчительського характеру це – любов до дітей… Можна прекрасно володіти різними сучасними технологіями навчання, але, маючи одне лише прагнення утвердитися в званні розумного фахівця, ніколи не стати Вчителем... 
Спостерігаючи за подальшою долею випускників, я все більше переконуюсь в тому, що сьогодні суспільству потрібна людина не просто з високим рівнем знань, а інтелектуально розвинена, активна, цілеспрямована, самостійна й здатна приймати рішення. 
Я – вчитель математики. Саме математика формує такі необхідні для життя компетенції, як аналіз, порівняння, систематизація, вміння виділяти головне та знаходити правильне розв’язання проблеми. Як учитель, намагаюся залишити в душі дитини добро, любов та вміння навчатися протягом всього життя. І тоді не залишиться місця егоїзму та нещирості.

Опис досвіду роботи 

Я зупинилась на вирішенні науково-методичної проблеми "Діяльнісний підхід як інструмент розвитку життєвих компетентностей учнів”. Адже сьогодні дитині потрібні не лише знання, але й достатній рівень життєвих компетентностей, які допоможуть знайти своє місце у житті, стати впевненою у власних силах людиною. 
Своє завдання вбачаю в створені умов для утвердження атмосфери творчості, допомогти учневі знайти себе в житті, а навчально-виховну діяльність спрямувати на створення такої системи співпраці вчителя та учня, головна мета якої – максимальний розвиток творчих здібностей дитини. 
Відомо, що учні розрізняються не лише схильностями, але і знаннями, розумовим розвитком, працездатністю, пам’яттю, увагою тощо. Якщо орієнтуватися на середнього учня сповільнюється темп роботи учня з високим розумовим розвитком, швидкою реакцією, спрямованою увагою. У ще гірші умови ми ставимо при цьому слабких учнів, які не можуть сприймати матеріал, не розрахований на їх здібності і підготовку. 
При диференційованому підході до навчання намагаюся забезпечити кожному учневі можливість досягнення програмових результатів навчання з урахуванням його індивідуальних особливостей, а саме оволодіння знаннями та вміннями на обов’язковому та підвищеному рівнях. 
Простір між рівнями обов’язковим і підвищеним заповнюю своєрідними «сходинками» діяльності, добровільне сходження по яких від обов’язкового до підвищеного рівнів забезпечує учневі постійне перебування в зоні найближчого розвитку, навчання на індивідуальному максимально посильному рівні. 
Оскільки учень повинен випробовувати навчальний успіх, тому на початку вивчення кожної теми знайомлю учнів з обов’язковими результатами навчання, тобто тими вимогами, яких усі учні повинні досягти для того, щоб отримати позитивну оцінку. З цією метою добираю систему навчальних завдань, за допомогою яких оцінюю, чи досягнуті запропоновані цілі. В якості орієнтиру використовую завдання тематичних контрольних робіт. Робота над обов’язковими результатами навчання ведеться протягом вивчення теми, списки обов’язкових результатів навчання є обов’язково відомі і доступні учням на початку роботи над темою. 
Пріоритетна увага приділяється етапам формування вмінь і закріплення навчального матеріалу. Маю банк завдань обов’язкового рівня, систему різнорівневих дидактичних матеріалів, завдань обов’язкового рівня. 
Розвитку пам’яті, уваги, зосередженості тощо сприяють усні вправи. На різних етапах кожного уроку пропоную усні вправи, які є найважливішим засобом активізації розумової діяльності учнів. Окрім цього, усні завдання мобілізують їх діяльність, захоплюють своєю простотою навіть школярів початкового рівня компетентності. Усний рахунок проводжу так, щоб учні сприймали його як цікаву гру, починаючи з легшого, поступово наближається до складніших завдань. 
Забезпечення свідомого засвоєння знань намагаюся досягти через розв’язування прикладних задач. 
Необхідною об’єктивною умовою розвитку індивідуальних творчих здібностей і навчально-пізнавальної активності учнів на уроках вважаю збагачення їх яскравими враженнями через безпосередню участь у різноманітних іграх, конкурсах, змаганнях тощо. Практикую проведення нестандартних уроків: урок-казка, урок-змагання, урок-КВК тощо. 
Реалізація індивідуального підходу дає можливість вести належну підготовку з учнями різного рівня компетентності. 
Роки роботи в школі – це роки навчання та пошуку, вивчення та апробація технологій, методик, прийомів та методів. На мою думку традиційні форми та методи навчання – вічні. Проте сьогодення змушує шукати новітні прийоми навчання. В своїй роботі вчителька намагається поєднувати різні методи, прийоми та технології. 
Педагогічна технологія «Метод проектів» імпонує мені тим, що вона зорієнтована на здобуття учнями нових знань шляхом самоосвіти, враховує індивідуальні особливості учнів, рівень розвитку їх здібностей та сформованого досвіду. А це все сприяє розвитку творчої активності учнів. Адже відбувається відхід від традиційних форм уроку, надається свобода у виборі теми, методів, форм роботи. 
Короткочасні проекти використовую в межах одного уроку, наприклад, при вивченні теми «Трикутники» учні створюють малюнки «Трикутниколандія», складають ребуси та кросворди на вивчені поняття, «Графічний редактор» учні створюють малюнки на певну тематику («Я люблю - Україну», «За здоровий спосіб життя», «Рідна земля – мов колиска золота» тощо). 
Проекти середньої тривалості пропонує як залікові роботи в кінці певної теми. Так, після вивчення теми «Комп’ютерні презентації та публікації» учні повинні представити на оцінку мультимедійний проект та публікацію. 
Довготривалі проекти виконують учні, що є учасниками МАН, конкурсів і працюють над обраною темою протягом року. Наприклад проект з веб-дизайну «Все про Інтернет» - робота Гогот Мар’яни. 
Інформаційні технології – з одного боку, це потужний інструмент для отримання дитиною найрізноманітнішої інформації, з іншого – ефективний засіб підвищення інтересу до навчання, а також мотивації, наочності. 
У своїй діяльності використовую наступні програмні засоби для підтримки навчального процесу: Advanced Graphеr; Gran; ППЗ «Математика» 5, 6 клас; Пакет програм «Динамічна геометрія»; Бібліотека електронних наочностей Геометрія 7-9 класи. 
Програмні засоби пакету програм Microsoft Office використовую у трьох напрямах: ілюстративному, схематичному та інтерактивному. Мультимедійні засоби навчання допомагають посилити мотивацію навчання, урізноманітнити форми подання інформації, посилити співтворчість учителя та учня на уроці. 
Використання комп’ютера на уроці математики – це один із засобів, що дозволяє інтенсифікувати навчальний процес, активізувати пізнавальну діяльність, підвищити мотивацію учня до навчання, створити умови для підвищення ефективності уроку. 
Моніторинг якості навчальних досягнень з математики у 9 класі 2014 року вказує на незначну розбіжність. Порівняння результатів ЗНО та річного оцінювання з математики показує, що два учні з середнім рівнем знань не подолали порогового балу. 
Методична робота: 
  • 2012 – 2015 роки керівник методичного об’єднання вчителів природничо-математичного циклу школи 
  • 2015 рік – керівник динамічної групи «Впровадження ІКТ у практику діяльності» 
  • з 1999 року – член журі районної олімпіади з математики 
  • виступи на педрадах школи, районних методичних засіданнях вчителів математики та інформатики 
  • участь у обласній педагогічній виставці «Освіта Хмельниччини на шляхах реформування»: 
2011 рік – методичний посібник «Тиждень математики», диплом ІІ ступеня, цикл годин спілкування “Виховуємо риси толерантної особистості”, диплом ІІІ ступеня. 
2012 рік – дидактичні матеріали з образотворчого мистецтва для 5 класу «Творчі завдання» 
Конкурс на кращу розробку уроків «Сходинки до інформатики» видавництва «Світич» за сприяння інституту педагогіки НАПН України, диплом ІІ ступеня. 
  • Організація та проведення районних семінарів: 
  • вересень 2012 року - методичний практикум “Науково-методичне забезпечення викладання курсу “Сходинки до інформатики” у початковій школі” 
  • січень 2014 року - семінар-практикум "Дидактика сучасного уроку. Конструювання уроку математики, фізики, економіки на основі особистісно- диференційованого підходу" 
  • участь у конкурсі «Вчитель року – 2013» з інформатики, ІІ місце район 
Найбільша цінність – це особистість дитини. Всю свою роботу направляю на формування умінь учнів спостерігати, узагальнювати, формулювати гіпотези, ставити запитання, висловлювати і відстоювати свої думки, оперувати навчальним матеріалом, а також на розвиток мислення, уваги, уяви, пам’яті учнів, на виховання пізнавального інтересу, самостійності у здобутті знань. 
Щоб розвивати творчі здібності учнів, їх поступово, але систематично залучаю до самостійної пізнавальної діяльності. Для успішного формування у школярів рис творчої особистості надаю їм максимум можливостей для випробування себе у творчості, дослідницькій роботі. 
Учні, яких навчаю, є призери районних олімпіад, конкурсів МАН та учасники обласних. 
Математика (олімпіада): 
  • 2011 р., Гогот Мар’яна, 8 клас, ІІ місце; 
  • 2012 р., Гогот Мар’яна, 9 клас, І місце; Максимчук Руслан, 7 клас, ІІІ місце;
  • 2013 р., Гогот Мар’яна, 10 клас, ІІ місце; 
  • 2014 р., Гогот Мар’яна, 11 клас, ІІІ місце; Максимчук Руслан, 9 клас, ІІ місце. 
ІКТ (олімпіада): 
  • 2012 р., Голуб Ірина, 11 клас, ІІ місце; 
  • 2013 р., Гогот Мар’яна, 10 клас, І місце; Гнатюк Ярослав, 9 клас, І місце; 
  • 2014 р., Гогот Мар’яна, 11 клас, І місце; Гнатюк Ярослав, 10 клас, І місце. 
ІКТ (МАН): 
  • 2013-2014 р., Гнатюк Ярослав, 9 клас, ІІ місце ІІ етапу; 
  • 2014-2015 р., Гогот Мар’яна, 11 клас, І місце ІІ етапу. 
Мої учні є учасниками обласного заочного конкурсу “Юний математик” (2012-2013р.р., Гогот Мар’яна, 9 клас, «Подільність чисел»), обласного заочного конкурсу МАН з інформаційних технологій (2012-2013 р.р. Сидорчук Сергій «Електронна книга «Історія ЕОМ», 2014-2015 р.р., Гнатюк Ярослав «Реалізація навчальних проектів у Скретч»), обласного заочного конкурсу учнівської молоді з веб-дизайну (2012-2013 р.р., Гогот Маряна, «Розробка веб-сайту «Все про Інтернет»), Хмельницьких інтернет-олімпіад з математики (2013 р., 2014 р., Гогот Мар’яна, 11 клас, учасник ІІ етапу; 2015 р., Рудюк Євгенія, ІІ місце) та програмування (2014 р. Гнатюк Ярослав, 2015 р. Сидорчук Андрій)
З 2006 по 2013 роки – координатор конкурсу “Кенгуру”: 
  • 2011 рік: 9 учнів, з них отримали: 2 учні “високий результат”, 4 учні «добрий результат» 
  • 2012 рік: 10 учнів , з них отримали: 2 учні “високий результат”, 5 учнів «добрий результат» 
  • 2013 рік: 10 учнів , з них отримали: 1 учень “високий результат”, 5 учнів «добрий результат» 
  • 2014 рік: 8 учнів , з них отримали: учень “високий результат”, 4 учні «добрий результат» 
З 2013 року – координатор конкурсу “Бобер”: 
  • 2013 рік: 13 учнів , з них отримали: 2 учні “високий результат”, 9 учнів «добрий результат» 
  • 2014 рік: 20 учнів , з них отримали: 3 учні “високий результат”, 11 учнів «добрий результат» 
Проект «Система інтерактивних міні-тестів» учениці 11 класу Гогот Мар’яни був відзначений дипломом третього ступеня на XIV Всеукраїнському чемпіонаті з інформаційних технологій "Екософт-2015" 
Також Гогот Мар’яна стала переможцем Національного етапу Міжнародного конкурсу INFOMATRIX і отримала право представляти Україну на конкурсі комп’ютерних проектів «INFOMATRIX- 2015», що відбувався 14-19 травня у місті Бухарест (Румунія). 
Також важливу роль в активізації пізнавальної діяльності учнів відіграє позакласна робота, зокрема добре підготовлені „Тижні математики”, «Тижні інформатики», «День Безпечного Інтернету». Такі заходи сприяють вихованню учнів, розширюють і поглиблюють здобуті на уроках знання, показують шляхи їх використання на практиці. 
Я класний керівник 10 класу. Своє завдання вбачає у словах педагога і священника Юліана Дзеровича: «Виховати треба дитину так, щоб їй, як одиниці, було добре на світі, щоб її світ не потоптав, не кривдив, не знищив, але, з іншого боку, щоб вона вміла серед суспільності жити, щоб уміла виректися своїх примх і забаганок. Вона мусить оббити роги свого егоїзму, обтесати канти себелюбства». 
В своїй практиці роботи використовую технологію колективного творчого виховання. Сутність якої полягає у формуванні особистості у процесі роботи на користь інших людей, в організації певного способу життя колективу, де все ґрунтується на засадах моральності та соціальної творчості. Особливістю технології є те, що між вихователем і вихованцями у процесі діяльності складаються суб’єкт-суб’єктивні взаємини, в силу яких і вчитель, і учні рівною мірою почувають себе відповідальними за якісне виконання поставлених завдань. 
КТС - це спосіб організації яскравого, наповненого працею і грою, творчістю і дружбою, мрією і радістю життя і в той же час ефективний виховний засіб. 
Діяльнісний підхід до навчання допомагає отримати досить повну картину оволодіння знаннями і уміннями учнями відповідно до обов’язкових вимог програми, що допомагає надавати індивідуальну допомогу кожному учневі по виявленню пропусків в знаннях, коригувати власну діяльність, виявляти особливо обдарованих учнів і надавати їм підтримку в розвитку здібностей.

Немає коментарів:

Дописати коментар